Personlig lagring og deling av filer - Box

UNINETTs tilbudte tjeneste for personlig lagring og deling av filer er Box. Filer lagres i nettskyen og er tilgjengelig via nettleser, mobile apper og desktop synkroniseringsklienter. UNINETT har inngått kontrakt og databehandleravtale med Box.com basert på norsk lov.  En felles risiko- og sårbarhetsanalyse har blitt gjennomført. 
Hvem kan benytte tjenesten: 

Tjenesten kan, gjennom abonnement, benyttes av alle institusjoner som benytter UNINETT som internettleverandør, det vil si er tilknyttet forskningsnettet. Box er i utgangspunktet tilgjengelig for alle studenter, forelesere, forskere, ansatte ved institusjoner som er tilknyttet tjenesten. Tilgang kan begrenses til spesifikke brukergrupper (basert på brukerens eduPersonAffiliation attributt i Feide); institusjonen velger selv om Box skal være tilgjengelig for ansatte, studenter eller begge gruppene.

Forutsetninger: 
  • Institusjonen må være tilknyttet forskningsnettet. Det vil si at den må benytte UNINETT som internettleverandør.
  • Institusjonen må være vertsorganisasjon i Feide; for å få Box-konto må man logge seg på med Feide. Sjekk Feides utrullingsstatus for å se om din institusjon er med.
  • Institusjonen er ansvarlig for organisering og forvaltning av tjenesten til sine sluttbrukere. Institusjonen oppnevner da en kontraktsansvarlig, en teknisk ansvarlig og et førstelinje kontaktpunkt.
  • Institusjonen er ansvarlig for organisering av førstelinje brukerstøtte og opplæring. Box.com leverer selvhjelpsportal til brukerne og andrelinje brukerstøtte direkte til institusjonen. I tillegg bistår UNINETT med brukerstøtte og koordinering mot Box.com.
Beskrivelse av tjenesten: 

Box gir enkel deling av filer på tvers av institusjonsgrensene samt synkronisering av filer mellom diverse enheter (desktop, mobil, nettleser). Box tilbyr forhåndsvisning i nettleseren av de aller fleste filtyper.

Hver institusjon har sin egen Box-instans. Denne er/har:

  • adskilt fra andre Box-instanser.
  • styrt av institusjonen. UNINETT har ingen adgang.
  • tilgjengelig via egen URL:  http://<institusjon>.box.com, f.eks. http://hioa.box.com/.
  • egen administrator med eget Administrator Console med full kontroll over brukere, rapporter og tilpasninger i brukergrensesnittet.
  • pålogging med Feide.
  • brukerkontoer autoprovisjonert ved første Feide-pålogging.

Box støtter utrulling og drift med blant annet en "Customer Success Manager" som hjelper institusjonen med det som må til for å kunne ta Box i bruk, og videreutvikle bruken. Fysisk besøk av Box er mulig.

Risiko- og sårbarhetsvurdering

Det er foretatt en felles risiko- og sårbarhetsvurdering, utført av Sekretariatet for informasjonssikkerhet

Brukerstøtte

  • Institusjonen er selv ansvarlig for førstelinje brukerstøtte.
  • UNINETT leverer andrelinje brukerstøtte til institusjonens Box-ansvarlige.
  • Box støtter med diverse supportmateriell og supportdesk til institusjonens førstelinje brukerstøtte.

Mer informasjon om Box

Box: www.box.com

Box blogg: blog.box.com

Box Customer Success Corner: success.box.com

Box support: support.box.com

Kostnad: 

UNINETT viderefakturerer innkjøpspris, pluss et påslag for å finansiere sentrale kostnader (påloggingstjeneste, tjenesteforvaltning).

Innkjøpspris varierer med valutakurs, samt til enhver tid gjeldende avtale med Box. Påslag for sentrale kostnader kan variere, blant annet med antallet solgte lisenser totalt i UH-sektoren. Satsene fastsettes i forkant av det kommende året, og meddeles virksomheten før årsskiftet. Gjeldende satser blir publisert i tjenestebeskrivelsen på www.uninett.no/box. Satsen for lisenser i 2017 er 175,- per bruker per år.  

Fakturering

Virksomheter faktureres etter forbruk av Box brukerlisenser per måned, målt på siste dag i måneden. Virksomheten har selv ansvar for å fjerne inaktive og ubrukte kontoer (gjøres gjennom virksomhetens administrasjonsbruker). Forbruk beregnes månedlig og fakturering skjer årlig i november/desember. Institusjonen kan følge sitt lisensforbruk til enhver tid via sin Box Administrative Console. Minimumskjøp er angitt i kontrakten.

Bestillingsinformasjon: 

Ta kontakt med oss for bestilling av Box her.

Organisering av tjenesten: 
  • Box ble anskaffet på etterspørsel fra UH-sektoren som del av UNINETTs eCampus-program. 
  • Kontrakt mellom UNINETT og Box er et avrop på nordisk rammeavtale som ble inngått mellom NORDUnet og Box i juli 2013. Avtalen løper til juli 2017.
  • Selve rammeavtalen er basert på dansk lov.
  • Kontrakt mellom UNINETT og Box gjelder norsk lov.
  • Databehandleravtale mellom UNINETT og Box er basert på norsk lov.
  • Tjenesten bruker en påloggingsproxy hvor autorisasjon finner sted, driftet av NORDUnet.
  • Tjenesten leveres og driftes av Box, dataene lagres i USA.
  • Brukerstøtte leveres primært av institusjonens førstelinje. ("Box 24/7"-brukerstøtte benytter seg blant annet av et filippinsk callcenter. Vær derfor oppmerksom på personvernmessige konsekvenser ved eventuell kontakt med dette callcenter).
Kontaktinformasjon: