Feil på innkommende eksterne samtaler til sentralbord / kø fra Telia mobil med bedriftsabonnement.

Start: 26.01.21 kl. 09.12
End: 26.02.21 kl. 09.12
Oppdatering 5.2.2021

4.1.2021 aktiverte Telia  en endelig patch i sine systemer og problemet skal med det være løst. De mange nummer som har fått en midlertidig fiks, vil tilbakestilles til sine normale innstillinger i løpet av de kommende dager. Dette arbeidet vil ikke påvirke tilgjengeligheten eller funksjonaliteteten til numrene.

 
 
Oppdatering 28.01.2021:

Det går mot en løsning av feilen. En patch planlagt for testing i begynnelsen av neste uke (uke 5) . Om patchen kommer igjennom nåløyet, er målet at den blir aktivert for produksjon mot slutten av neste uke. Det tas et forbehold om at det fortsatt er heftet usikkerhet ved om patchen vil bli godkjent slik at estimert tid ikke kan garanteres.

 

___________________________________

 
Beskrivelse av feilen:
 
Feilen oppleves på samtaler fra en telefon med Telia mobil bedriftsabonnement som går til egne fast-nummer hvor det er et automatisk og umiddelbart svar. Dette er typisk sentralbordtjenester, køer, osv. Samtaler fra andre typer mobilabonnement eller til andre egne fastnummer, er ikke berørt. Feilen gjør at oppkall fra mobil blir avsluttet og koblet ned av Telia etter kort tid, men innringer hører fortsatt ringesignal lenge etterpå. Dette gjør at sentralbord/kø ikke får behandlet samtalen mens innringer kan få inntrykk av at samtalen ikke blir besvart og må til slutt legge på.
 
Feilen er bekreftet av Telia og saken jobbes med hos underleverandør Ericsson som leverer utstyret som benytte Telia kan være behjelpelig med en manuell, midlertidig fiks i påvente av rettingen.