Adobe Connect

Tjenesten Adobe Connect gjør det enkelt å gjennomføre nettbasert undervisning/møter på PC (Windows, Mac) eller nettbrett/mobil (Android, iOS, BlackBerry). Du kan også gjøre opptak av møtet – perfekt for undervisningsopptak!

Alle kan delta på møter i Adobe Connect, men for å kunne opprette møterom må ditt lærested abonnere på tjenesten. Studenter og ansatte har lik tilgang, og det er ingen begrensning på bruk (f.eks. antall møterom som kan opprettes av en bruker).

Om du logger på dette nettstedet vil du se om du har tilgang til tjenesten i menyen til venstre. Dersom du ønsker å bruke Adobe Connect, men ditt lærested ikke har åpnet for bruk av tjenesten, anbefaler vi at du tar kontakt med din lokale IT-avdeling og melder inn behovet der.

 

Møte på datamaskin

I tillegg til ei datamaskin trenger du en mikrofon (helst et USB-headset for best mulig lyd) og et webkamera. Adobe Connect startes i nettleseren din, og du må ha Flash installert for å kunne opprette et møterom og for å kunne delta i møter.
For å gi andre, og selv få en god møteopplevelse er det viktig å laste ned Adobe Connect-addinen under Help i møterommet.
På grunn av kompabilitetsproblemer bør helst ikke Google Chrome-nettleseren benyttes sammen med Adobe Connect.

 

Å delta i et møte er veldig enkelt:

  1. Åpne lenke til møterom i nettleseren din og delta som gjest eller logg på med Feide
  2. Gi Adobe Connect tilgang til din mikrofon og webkamera
  3. Kjør en veiviser for lydinstilling
  4. Last ned Adobe Connect Addin
  5. Alt klart for møte

Opprettelse av ditt eget møterom er også veldig enkelt. Dette er nærmere beskrevet i brukerveiledningen.

Møte på mobil/nettbrett

 

Med appen Adobe Connect Mobile kan du delta i møter på mobile enheter som benytter iOS, Android og BlackBerry. Dette fungerer bra, men opplevelsen vil variere noe avhengig av tilgjengelig skjermflate (på mobil lar det seg  for eksempel ikke gjøre å se alt innhold på en gang). Les av relevant QR kode under for å laste ned appen