Innsyn etter offentlighetsloven
Unntak
Som hovedregel har du rett til å få innsyn i alle saksdokumenter opprettet etter 1. januar 2009. Det finnes imidlertid unntak for noen typer dokumenter, for eksempel:
- Taushetsbelagt informasjon som f.eks. personlige forhold og næringsopplysninger
- Interne arbeidsdokumenter
- Dokumenter knyttet til offentlige innkjøp (fram til valg av leverandør)
Be om innsyn
For å få innsyn må du sende en innsynsbegjæring til kontakt@uninett.no. Denne bør inneholde:
- Tittel på, eller en nøyaktig beskrivelse av, dokumentet/dokumentene du ønsker innsyn i
- I hvilken form du ønsker dokumentet/dokumentene (per brev eller digitalt/som pdf)
- Navn, adresse, e-postadresse og telefon for den som ønsker innsyn
Du vil få en automatisk bekreftelse på at henvendelsen er mottatt. Henvendelsen behandles normalt i løpet av 2–3 virkedager, og du får skriftlig svar. Enkelte saker kan ta lengre tid. Du får da beskjed om dette. Eventuelle avslag på innsyn vil bli meddelt skriftlig med opplysning om hvilken hjemmel som ligger til grunn for avslaget, samt klagefrist og behandlingstid for klager.