Videobro

UNINETTs tjeneste Videobro skal forenkle bruken av video i kommunikasjon og møter. Den oversetter mellom ulike formater og gjør det mulig for ulike typer endeutstyr å snakke sammen. Dette gir en sømløs oversettelse mellom SIP- og Skype for Business-klienter. Tjenesten tilbyr også en virtuell møteplass for flerpartskonferanse.
Hvem kan benytte tjenesten: 

Videobro er tilgjengelig for alle som har nettilknytning via UNINETT.

Forutsetninger: 

Tjenesten forutsetter tilknytning til forskningsnettet. Det vil si at virksomheten må benytte UNINETT som internettleverandør.

Beskrivelse av tjenesten: 

Videobro oversetter mellom de ulike videosystemene Skype for Business, SIP, H.323 og WebRTC, samt deltakelse fra telefon, slik at det er mulig for disse å kommunisere sammen. Dette gjøres ved tett integrasjon med UNINETT Sanntid, som blant annet gir en sømløs oversettelse mellom Skype for Business/Lync og SIP, og et URI-format for adressering som inngår i den domenebaserte strukturen som er innført gjennom UNINETT Sanntid.

Tjenesten tilbyr tre valgfrie hovedfunksjoner:

  • Virtuelle møterom, ubegrenset antall
  • Bro mellom videoendepunkter, eksempelvis slik at Skype for Business-brukere kan nås fra andre videoendepunkter
  • Sluttbrukere som klienter direkte på Videobro

Den årlige tjenesteavgiften for Videobro baserer seg på abonnement av disse kanalene. Virksomheten vil motta ukentlige rapporter om forbruk.

Det settes i utgangspunktet ikke en hard grense for begrensning av bruk av kanaler, men virksomheten kan selv velge å låse maksimalt tillatte brukte kanaler.

Kostnad: 

Abonnement på kanaler tilbys i pakker på fem samtidige videokanaler, med en minstebestilling på fem kanaler.

Kunden kan velge å låse maksimalt antall tillatt brukte kanaler i sitt abonnement.

Kunden får ukentlige rapporter om forbruk. Fakturering skjer årlig, etterskuddsvis, etter forbruk av samtidige kanaler.

Etableringsavgift:

Det tilkommer en etableringsavgift per valgte hovedfunksjon (se beskrivelse) etter medgått tid. Ta kontakt for estimat.

Timepris i 2017 er 1050 kroner.

Årlig tjenesteavgift:

Pris per fem samtidige kanaler er 5000 kroner per måned.

Bestillingsinformasjon: 

For informasjon om bestilling, kontakt UNINETT.

Organisering av tjenesten: 

UNINETT eier og forvalter tjenesten, og har dermed det juridiske og merkantile ansvaret. UNINETT har også ansvaret for videreutvikling av tjenesten. Dette skjer i tett samarbeid med virksomhetene som til enhver tid benytter seg av tjenesten.

Pålitelighet: 

Tjenesten tilbys med redundant serveroppsett med servere på to forskjellige geografiske lokasjoner.

Tjenesten overvåkes 24/7 av UNINETTs driftssenter

Support: 

Virksomheten står for lokal opplæring og brukerstøtte.

UNINETT gir teknisk støtte til virksomhetens IT-avdeling. Teknisk støtte fås ved å kontakte UNINETT på kontakt@uninett.no / +47 73 55 79 00. Åpningstiden er 08.00–16.00.

Feil på tjenesten kan meldes utenom ordinær åpningstid på telefon +47 91 12 70 87.

Kontaktinformasjon: