Sett opp ny institusjon i NVA

Steg-for-steg-veiledning for hvordan institusjonen kan ta i bruk NVA raskest mulig.
For mer utfyllende beskrivelse av roller og driftsoppgaver, se veiledningene som er lenket opp under hver rolle.

Du må

  • Ha fått klarsignal fra Sikt om at personen som er meldt inn som administrator har fått tildelt rollen i NVA.
  • Følg trinnene som er beskrevet under. Så snart en rolle har utført sine oppgaver, kan neste rolle utføre sine oppgaver.

1. Administrator

Har ansvaret for å tildele rollene Redaktør og Kurator.

Utnevne Redaktør og Kurator

  1. Trykk på "Grunndata" i toppmenylinjen for å komme til administratorsiden.
  2. I personregisteret, søk opp navn på den/de ansatte som skal være Redaktør og/eller Kurator.
  3. Trykk på blyanten etter navnet deres for å få opp personkortet som har informasjon om navn, ansettelse og roller.
  4. Huk av ved boksen som sier Redaktør og/eller Kurator.
  5. Hvis Redaktøren skal kunne bistå kuratorer operativt, bør de også ha rollen Kurator

2. Redaktør

Har ansvaret for å tildele Kuratorene spesifiserte ansvarsområder.

  1. Trykk på institusjonens kortnavn i toppmenyen for å komme til Redaktørsiden.
  2. Under "Overskrift", finner du en liste over alle Redaktører og Kuratorer ved institusjonen.
  3. Trykk på blyanten ved navnet til den som skal ha spesifiserte ansvarsområder:
    1. - Studentoppgaver, grunnleggende tilgang
    2. - Studentoppgaver med embargo på opplastet fil (ekstrarettighet til studentoppgaver)
    3. - NVI-rapportering
    4. - Organisasjonsenhet (velg fra dropdown-meny)

3. Kurator

Har ansvaret for å følge opp ansatte som registrerer innhold i NVA.

I oppstarten har kurator ansvar for å hjelpe ansatte med å logge inn og koble brukerprofilen til sin ORCID-profil, samt informere om hvor de kan få hjelp hvis de trenger det.

  1. Send ut veiledningen for å koble ORCID til NVA-brukerprofilen til ansatte innenfor ditt ansvarsområde. Legg også ved lenke til ressurssiden for forskere på sikt.no/nva.
  2. Informer de ansatte hvem de kan kontakte dersom de ikke får logget seg på.
  3. Hvis den ansatte mangler ansettelsesinformasjon ved institusjonen, tar du kontakt med administrator slik at de kan legge til ansettelsen.
    1. - Hvis forsker har hatt en aktiv ansettelse ved din institusjon i Cristin, skal denne informasjonen allerede ligge i NVA.
  4. Når de ansatte begynner å ta i bruk NVA, vil du finne forespørsler fra brukerne når du trykker på toppmenyknappen "Oppgaver".