Sanntid tale

Uninetts tjeneste Sanntid tale gjør det mulig å gjennomføre vanlige telefonsamtaler via forskningsnettet.

  • Beskrivelse av tjenesten

    Beskrivelse av Sanntid tale

    Sanntid tale baseres på SIP, og hovedleveransen er en samordning av telefonsamtaler til og fra telenettet gjennom en sentral, redundant SIP-trunk mot UH-sektorens felles telefonileverandør. Uninett har byttet telefonileverandør fra Telenor, til Telia med lkrafttredelsestidspunkt: 01.12.2018.

    Løsningen benytter åpne standarder, og lar seg interoperere med produkter og løsninger fra ulike leverandører. Konkret har Uninetts tjeneste Sanntid tale løsninger for å koble til alle sentraltypene i sektoren, herunder Aastra, Alcatel, Avaya, Cisco, Asterisk, Kamailio, Microsoft Lync og Microsoft Skype for Business.

  • Hvem er tjenesten for?
  • Pålitelighet

    Pålitelighet ved Sanntid tale

    Uninett etterstreber at Sanntid tale skal ha minimalt uvarslet nedetid, og at det i størst mulig grad skal være redundans. Dette fører til at det skal svært mye til før man opplever totalt bortfall av leveransen via Sanntid tale. Oppetid og redundans hos Telia, herunder inkludert den tekniske forbindelsen mellom Uninett og Telia, er regulert gjennom rammeavtalen med Telia.

    Tjenesten overvåkes 24/7 av Uninetts driftssenter.

  • Organisering
  • Forutsetninger

    Forutsetninger for Sanntid tale

    Tjenesten forutsetter tilknytning til forskningsnettet. Det vil si at virksomheten må benytte Uninett som internettleverandør.

    Tjenesten forutsetter også abonnement på tjenesten innkjøp og rammeavtaler fra Unit, for å kunne benytte seg av Uninetts fremforhandlete telefoniavtale.

    Sanntid tale kan integreres med alle telefonsentraler som benyttes i universitets- og høyskolesektoren.

  • Support

    Support for Sanntid tale

    Virksomheten står for lokal opplæring og brukerstøtte.

    Uninett gir teknisk støtte til virksomhetens IT-avdeling. Teknisk støtte fås ved å kontakte Uninett på kontakt@uninett.no / +47 73 55 79 00. Åpningstiden er 08.00–16.00.

    Feil på tjenesten kan meldes utenom ordinær åpningstid på telefon +47 91 12 70 87.

  • Pris

    Pris for Sanntid tale

    Kostnadene ved å drive denne tjenesten fordeles på alle kunder, per nummer per måned. Ta kontakt for den gjeldende prisen.

  • Bestill

Beskrivelse av Sanntid tale

Sanntid tale baseres på SIP, og hovedleveransen er en samordning av telefonsamtaler til og fra telenettet gjennom en sentral, redundant SIP-trunk mot UH-sektorens felles telefonileverandør. Uninett har byttet telefonileverandør fra Telenor, til Telia med lkrafttredelsestidspunkt: 01.12.2018.

Løsningen benytter åpne standarder, og lar seg interoperere med produkter og løsninger fra ulike leverandører. Konkret har Uninetts tjeneste Sanntid tale løsninger for å koble til alle sentraltypene i sektoren, herunder Aastra, Alcatel, Avaya, Cisco, Asterisk, Kamailio, Microsoft Lync og Microsoft Skype for Business.

Pålitelighet ved Sanntid tale

Uninett etterstreber at Sanntid tale skal ha minimalt uvarslet nedetid, og at det i størst mulig grad skal være redundans. Dette fører til at det skal svært mye til før man opplever totalt bortfall av leveransen via Sanntid tale. Oppetid og redundans hos Telia, herunder inkludert den tekniske forbindelsen mellom Uninett og Telia, er regulert gjennom rammeavtalen med Telia.

Tjenesten overvåkes 24/7 av Uninetts driftssenter.

Forutsetninger for Sanntid tale

Tjenesten forutsetter tilknytning til forskningsnettet. Det vil si at virksomheten må benytte Uninett som internettleverandør.

Tjenesten forutsetter også abonnement på tjenesten innkjøp og rammeavtaler fra Unit, for å kunne benytte seg av Uninetts fremforhandlete telefoniavtale.

Sanntid tale kan integreres med alle telefonsentraler som benyttes i universitets- og høyskolesektoren.

Support for Sanntid tale

Virksomheten står for lokal opplæring og brukerstøtte.

Uninett gir teknisk støtte til virksomhetens IT-avdeling. Teknisk støtte fås ved å kontakte Uninett på kontakt@uninett.no / +47 73 55 79 00. Åpningstiden er 08.00–16.00.

Feil på tjenesten kan meldes utenom ordinær åpningstid på telefon +47 91 12 70 87.

Pris for Sanntid tale

Kostnadene ved å drive denne tjenesten fordeles på alle kunder, per nummer per måned. Ta kontakt for den gjeldende prisen.