Uninetts topp tips for sikre Zoom-møter

Topp-tips for sikre Zoom-møter

Sliter du med å velge møtetype for undervisning eller møter på Zoom? Hva bør du gjøre og ikke gjøre når du planlegger, kaller inn til og arrangerer møter? Frykter du Zoom-bombing eller lurer du bare på hvordan du sikrer møtene best mulig? Her deler vi våre topp-tips.

Uninett AS leverer Zoom til alle statlige universiteter og høyskoler i Norge. Uninetts Zoom-plattform er trygg, og tjenesten har Feide-innlogging. Lokale administratorer har ansvaret for å sette opp Zoom-løsningen på en trygg og sikker måte, i tett dialog med Uninett AS. Lokal administrator er også kontaktpunkt for deg som har spørsmål.

All bruk av digitale verktøy stiller krav til hver enkelt av oss. Som møteleder har man også selv ansvar for å sikre sitt Zoom-møte. Derfor ønsker vi å dele våre topp-tips for alle som arrangerer undervisning og møter i Zoom.  
 

Tre sikkerhetsråd for trygge Zoom-møter 

Her er tre enkle grunnregler for møteleder (rådene gjelder for de fleste møtetyper i Zoom).
 

  • Unngå å dele møtelenke åpent! 
    Hvis man deler møteinformasjon i åpne, sosiale medier kan også uønskede deltakere finne denne informasjonen. Avgrens derfor invitasjonen så godt som mulig. 
     
  • Sett passord på møtet! 
    Passord gir ekstra beskyttelse. 
     
  • Bruk venteromsfunksjonen (lobby)! 
    Da får du bedre kontroll på hvem som slipper inn i møtet. Du kan alternativt velge å aktivere dette etter at møtet har startet, som en ekstra sikring.  


Flere tips for deg som arrangerer og er møtevert for mange møter

  • Vurdér å bruke en ny møte-ID for hvert møte, også for dine personlige møter. Gjenbruk av én og samme møte-ID øker risiko for at uvedkommende kan møte opp.

  • Lær deg sikkerhetsfunksjonene i Zoom. Møtevert (host) har en egen «security»-knapp, med snarvei til mange nyttige funksjoner som gir god kontroll på møtet. 

  • Unngå generelt å bruke “join before host”. Som hovedregel bør møteleder åpne møtet. 

  • Ha selv kontroll på skjermdeling i møtet, og tillat andre å deltakere å dele sin skjerm kun ved behov. Slik tillatelse kan enkelt gis underveis i møtet. 

  • Vurdér å låse møtet ved start, slik at ingen flere deltakere kan slippe inn. 

  • Vurdér å ha en assistent ved litt større møter. Assistenter kan moderere møtet og raskt stoppe uønsket adferd (slå av lyd og kamera, tillate presentasjoner, kaste ut deltakere, osv.). 

  • Som møteleder kan du kontrollere chat i møtet, f.eks. ikke tillate åpen chat

  • Vurdér å avgrense mulig deltakelse ved å spesifisere godkjente deltakerdomener og å kreve innlogging. 

  • Vurdér påmelding (registreringsfunksjon) hvis du trenger å dele møteinvitasjon på sosiale medier. 

  • Vurdér å bruke virtuell bakgrunn. Den skjuler private møteomgivelser du ikke ønsker å vise til andre deltakere  
     

Råd for innstillinger ved ulike møtetyper i Zoom 

Dette dokumentet foreslår innstillinger du bør bruke ved ulike møtetyper i Zoom

Det bør for øvrig utarbeides lokale rutiner for arrangement av møter med fortrolig eller konfidensiell tematikk (se for eksempel UiO sitt regelverk for møter med "røde data"). 

Ta kontakt med lokal IKT for råd som spesifikt gjelder din organisasjon.  



Les også: