Samordnet kommunikasjon - Skype for Business
Denne tjensten er under utfasing og vil bli lagt ned sommeren 2022.
Verktøyet tilbyr direktemeldinger, lyd- og videosamtaler, online møter og deling av filer, samt deling av skrivebord, programmer og tavle. Fjernstyring av andres skrivebord er mulig. Også de som ikke bruker Skype for Business kan delta på møter, så lenge de har telefon- eller internettforbindelse. Samtaler beskyttes gjennom godkjenning og kryptering. Brukeren kan se kontaktenes påloggingsstatus, og planlegge møter i Outlook.
Det vil i utgangspunktet være en begrensning på kun ett domene per organisasjon.
Tjenesten er tilgjengelig for alle med nettilknytning via Uninett.
Uninett eier og forvalter tjenesten, og har dermed det juridiske og merkantile ansvaret. Uninett har også ansvaret for videreutvikling av tjenesten. Dette skjer i tett samarbeid med virksomhetene som til enhver tid benytter seg av tjenesten.
UiT Norges arktiske universitet og NTNU samarbeider om den tekniske leveransen knyttet til tjenesten. All kundekontakt, unntatt andrelinje brukerstøtte, går via Uninett.
Tjenesten er satt opp med redundans, to fysiske lokasjoner. Ved utfall på den aktive lokasjonen utføres det manuell failover, som for øyeblikket kan ta opptil to timer.
Skype for Business settes opp med sertifikater for å sikre kommunikasjonen, og sertifikatene leveres av Uninetts tjeneste Sikkerhetssertifikater. Kunder må derfor også abonnere på denne tjenesten.
Tjenesten forutsetter tilknytning til forskningsnettet. Det vil si at virksomheten må benytte Uninett som internettleverandør.
Tjenesten faktureres gjennom en månedlig tjenesteavgift. Ta kontakt for priser.
Bestill Skype for Business
Tjenesten forutsetter tilknytning til forskningsnettet. Det vil si at virksomheten må benytte Uninett som internettleverandør.
Support
Virksomheten er selv ansvarlig for opplæring og brukerstøtte til sluttbrukere av tjenesten.
Uninett overvåker tjenesten 24/7, håndterer feilmeldinger og gir teknisk brukerstøtte til IT avdelingene.