Samordnet kommunikasjon – Skype for Business

Gjennom tjenesten Samordnet kommunikasjon forvalter Uninett leveransen av verktøyet Skype for Business til UH-sektoren. Med Skype for Business kan brukeren ha nettbaserte møter med hvem som helst, hvor som helst, og på ulike enheter.

Verktøyet tilbyr direktemeldinger, lyd- og videosamtaler, online møter og deling av filer, samt deling av skrivebord, programmer og tavle. Fjernstyring av andres skrivebord er mulig. Også de som ikke bruker Skype for Business kan delta på møter, så lenge de har telefon- eller internettforbindelse. Samtaler beskyttes gjennom godkjenning og kryptering. Brukeren kan se kontaktenes påloggingsstatus, og planlegge møter i Outlook.

  • Beskrivelse av tjenesten

    Beskrivelse av Skype for Business

    Det vil i utgangspunktet være en begrensning på kun ett domene per organisasjon.

  • Hvem er tjenesten for?
  • Organisering av tjenesten

    Organisering av Skype for Business

    Uninett eier og forvalter tjenesten, og har dermed det juridiske og merkantile ansvaret. Uninett har også ansvaret for videreutvikling av tjenesten. Dette skjer i tett samarbeid med virksomhetene som til enhver tid benytter seg av tjenesten. 

    UiT Norges arktiske universitet og NTNU samarbeider om den tekniske leveransen knyttet til tjenesten. All kundekontakt, unntatt andrelinje brukerstøtte, går via Uninett. Prioriteringsråd for nett og nettnære tjenester skal sikre at tjenesten er i tråd med kundenes behov.

  • Pålitelighet

    Pålitelighet ved Skype for Business

    Tjenesten er satt opp med redundans, to fysiske lokasjoner. Ved utfall på den aktive lokasjonen utføres det manuell failover, som for øyeblikket kan ta opptil to timer.

  • Support

    Support for Skype for Business

    Virksomheten er selv ansvarlig for opplæring og brukerstøtte.

    Uninett gir teknisk støtte til virksomhetens IT-avdeling. Virksomhetens IT-avdeling får tilgang til andrelinje brukerstøtte på eget kontaktpunkt for driftsleverandør, som oppgis ved tilknytning. Åpningstid for dette kontaktpunktet er 08.00–16.00.

  • Forutsetninger

    Forutsetninger for Skype for Business

    Skype for Business settes opp med sertifikater for å sikre kommunikasjonen, og sertifikatene leveres av Uninetts tjeneste Sikkerhetssertifikater. Kunder må derfor også abonnere på denne tjenesten.

    Tjenesten forutsetter tilknytning til forskningsnettet. Det vil si at virksomheten må benytte Uninett som internettleverandør.

    Autentisering mot UH-Skype skjer gjennom UH-AD, som er en tjeneste levert av Universitetet i Oslo. Ta kontakt for mer informasjon om denne.

  • Pris

    Pris for Skype for Business

    Tjenesten koster 29 kroner per bruker per måned. 

    For virksomheter med flere enn 1000 brukere gjelder følgende rabattmatrise:

    Pris for virksomheter med over 1000 brukere
    Antall brukere Prosent rabatt Pris per bruker per måned
     0–999  0  kr 29,00
     1 000–1 999  -10  kr 26,10
     2 000–2 999  -20  kr 23,20
     3 000–4 999  -30  kr 20,30
     5 000 -->  -40  kr 17,40

    Kostnader for bruk av eventuelle støttesystemer kommer i tillegg. Ta kontakt for pris.

  • Bestill

Beskrivelse av Skype for Business

Det vil i utgangspunktet være en begrensning på kun ett domene per organisasjon.

Organisering av Skype for Business

Uninett eier og forvalter tjenesten, og har dermed det juridiske og merkantile ansvaret. Uninett har også ansvaret for videreutvikling av tjenesten. Dette skjer i tett samarbeid med virksomhetene som til enhver tid benytter seg av tjenesten. 

UiT Norges arktiske universitet og NTNU samarbeider om den tekniske leveransen knyttet til tjenesten. All kundekontakt, unntatt andrelinje brukerstøtte, går via Uninett. Prioriteringsråd for nett og nettnære tjenester skal sikre at tjenesten er i tråd med kundenes behov.

Pålitelighet ved Skype for Business

Tjenesten er satt opp med redundans, to fysiske lokasjoner. Ved utfall på den aktive lokasjonen utføres det manuell failover, som for øyeblikket kan ta opptil to timer.

Support for Skype for Business

Virksomheten er selv ansvarlig for opplæring og brukerstøtte.

Uninett gir teknisk støtte til virksomhetens IT-avdeling. Virksomhetens IT-avdeling får tilgang til andrelinje brukerstøtte på eget kontaktpunkt for driftsleverandør, som oppgis ved tilknytning. Åpningstid for dette kontaktpunktet er 08.00–16.00.

Forutsetninger for Skype for Business

Skype for Business settes opp med sertifikater for å sikre kommunikasjonen, og sertifikatene leveres av Uninetts tjeneste Sikkerhetssertifikater. Kunder må derfor også abonnere på denne tjenesten.

Tjenesten forutsetter tilknytning til forskningsnettet. Det vil si at virksomheten må benytte Uninett som internettleverandør.

Autentisering mot UH-Skype skjer gjennom UH-AD, som er en tjeneste levert av Universitetet i Oslo. Ta kontakt for mer informasjon om denne.

Pris for Skype for Business

Tjenesten koster 29 kroner per bruker per måned. 

For virksomheter med flere enn 1000 brukere gjelder følgende rabattmatrise:

Pris for virksomheter med over 1000 brukere
Antall brukere Prosent rabatt Pris per bruker per måned
 0–999  0  kr 29,00
 1 000–1 999  -10  kr 26,10
 2 000–2 999  -20  kr 23,20
 3 000–4 999  -30  kr 20,30
 5 000 -->  -40  kr 17,40

Kostnader for bruk av eventuelle støttesystemer kommer i tillegg. Ta kontakt for pris.